img

Farmaceits un ārsts – divi profesionāļi vienā komandā - Medikamentu Informācijas Centrs

Avots: https://farmacija-mic.lv/farmaceits-un-arsts-divi-profesionali-viena-komanda/

Jeļena Petrišina, farmaceite, “Mēness aptiekas” valdes locekle

Aptiekas galvenais uzdevums vienmēr ir bijis un būs nodrošināt cilvēkiem pieeju nepieciešamajām zālēm un sniegt kvalitatīvu, profesionālu farmaceitisko konsultāciju. Farmaceits bieži ir pirmais, pie kura pacients vēršas situācijās, kad sāp galva, uzkāpis asinsspiediens, sasists celis, ir saaukstēšanās simptomi vai bezmiegs. Tieši farmaceits ir tas, kurš novērtē simptomus, sniedz pirmo konsultāciju un arī strādā ciešā sadarbībā ar ārstu, ja izrakstītas recepšu zāles, lai pacients tās lietotu pareizi un savlaicīgi. Farmaceits un ārsts ir divi profesionāļi vienā komandā, ko vieno viens mērķis  –  pacienta veselība.

Diemžēl farmaceitu darbs nereti paliek ēnā, lai arī viņu nozīme veselības aprūpes sistēmā ir milzīga. To apliecina arī “Mēness aptiekas” veiktā iedzīvotāju aptauja, kurā aptieku un farmaceitus novērtē kā pieejamāko Latvijas veselības aprūpes posmu. Aptieka un farmaceits ikdienā ir vistuvāk cilvēkam  –  nav jāgaida pieraksts un palīdzību var saņemt uzreiz. Aptiekā vienmēr kāds uzklausīs un palīdzēs. Farmaceits ir kā tilts starp pacientu un ārstu  –  viņš palīdz saprast ārsta norādījumus, pārliecinās, vai zāles tiek lietotas pareizi, un nepieciešamības gadījumā mudina cilvēku doties pie ārsta. Tieši šī saskarsme  –  cilvēciska, profesionāla un uzticama  – bieži palīdz novērst kļūdas, kas var ietekmēt veselību.

Mūsdienu veselības aprūpē farmaceits nav tikai “zāļu izsniedzējs”. Viņš ir pilnvērtīgs veselības aprūpes speciālists ar dziļām zināšanām par zāļu iedarbību, mijiedarbību un piemērotību konkrētam pacientam. Ārsts nosaka diagnozi un nozīmē terapiju, bet tieši farmaceits palīdz nodrošināt, ka šī terapija tiek īstenota pareizi un efektīvi. Ja pacientam rodas neskaidrības zāļu lietošanā, farmaceits palīdz tās atrisināt. Ja zāles nav pieejamas, viņš kopā ar ārstu meklē alternatīvu. Tā ir profesionāla sadarbība, kas balstīta uzticībā un cieņā.

Par to, cik svarīga ir sadarbība starp farmaceitiem un ārstiem, spilgti esam pārliecinājušies šogad, kad spēkā stājās zāļu tirgus reforma un notiek arī pilnīga pāreja uz e-receptēm. Šajā periodā bijis daudz neskaidrību un jautājumu gan no ārstiem, gan pacientiem. Īpaši daudz nākas risināt situācijas, kad izrakstītajā receptē ir kļūdas un, piemēram, valsts kompensētas zāles farmaceits izsniegt nevar, jo valsts var atteikties tās kompensēt. Diemžēl šobrīd farmaceits kļuvis arī par kontrolieri, kuram jāspēj pārbaudīt un konstatēt, ja gadījušās kādas neprecizitātes receptēs un arī dažādās valsts uzturētās sistēmās. Ja farmaceits pamana ka receptē ir neprecizitāte, kas liedz uzreiz izsniegt zāles, tad visbiežāk viņš pats arī ar ārstu sazinās, aicina recepti labot, lai pacients varētu saņemt viņam nepieciešamo medikamentozo terapiju. Un dažādas kļūdas gadās. Ne tikai receptēs, bet e-veselībā un citās valsts uzturētajās sistēmās. Turklāt situācijās, kad konkrētās zāles nav pieejamas ne konkrētajā aptiekā, ne arī zāļu apgādes uzņēmumā, farmaceits ir tas, kurš kopā ar ārstu un zāļu apgādes uzņēmumu speciālistiem meklē citās valstīs konkrētajam pacientam nepieciešamās zāles. Un nav lielāka gandarījuma, ja tas izdodas un pacients saņem viņam nepieciešamās zāles, lai sāktu ārstēšanos. Tieši sadarbības pieredze palīdz ne tikai profesionāli augt, bet arī soli pa solim kopā veidot sistēmu, kurā pacients jūtas droši un saprasts.

Farmaceita profesionālais pienesums kļūst īpaši nozīmīgs laikā, kad mākslīgais intelekts piedzīvo savu slavas zenītu. Lai kā iedzīvotājiem gribētos veselības konsultācijas un lēmumus uzticēt mākslīgajam intelektam, patiesībā arvien lielāku atbildību par savu veselību jāuzņemas mums pašiem un laikus jāmeklē arī profesionāļa palīdzība, jo pašdiagnostika un pašārstēšanās var būt ar smagām sekām. Farmaceits ir ne vien profesionālākais speciālists par zālēm, to pareizu lietošanu un mijiedarbību, bet arī veselības konsultants. Tieši šī cilvēcīgā, profesionālā klātbūtne un pieejamība ir tas, kas padara farmaceitu par neaizstājamu veselības aprūpes posmu.

Latvijā farmaceiti ik dienu apkalpo tūkstošiem pacientu  –  dažādu vecumu, pieredzes un veselības stāvokļa. Turklāt aptiekas ir pieejamas kā mazos ciematos, tā lielās pilsētās. Šis gads īpaši spilgti parādījis, cik svarīga ir sadarbība starp pacientiem, ārstiem un farmaceitiem. Mēs arvien biežāk runājam vienā valodā, meklējam kopīgus risinājumus, dalāmies ar informāciju. Tā ir zīme, ka veselības aprūpe arvien vairāk kļūst par komandas darbu, kurā pacients un viņa veselība ir centrā, nevis ceļā starp dažādām iestādēm. Tieši tāpēc, lai pacients saņemtu pilna cikla aprūpi dažādos posmos, “Mēness aptieka” kopā ar partneriem “Veselības centru apvienību” un “Centrālo laboratoriju” ir attīstījusi programmu “Veselība”. Mūsu gadījumā tā nav tikai tradicionāla lojalitātes programma, bet arī platforma, caur kuru cenšamies veidot pacientam ērtu, pieejamu un saprotamu personalizētu veselības aprūpes ciklu. Turklāt šajā programmā lielu uzsvaru liekam uz izglītojošu darbu, cilvēkiem skaidrojot dažādus veselības aspektus un veicinot Latvijas iedzīvotāju kopējo veselībpratību.

Lai pacients sasniegtu labākos terapijas rezultātus, nozīmīgs ir komandas darbs. Tāpēc pats galvenais, ko vēlos atgādināt ikvienam savam kolēģim un arī citiem veselības aprūpes speciālistiem, ka nav svarīgi, kurš no mums ir redzamāks. Svarīgi, ka strādājam kopā, vienā komandā, viena mērķa vārdā  – pacienta veselībai.