img

Pēteris Apinis: 31. maijs – Pasaules diena bez tabakas

Avots: https://www.delfi.lv/898102/versijas/120074505/peteris-apinis-31-maijs-pasaules-diena-bez-tabakas

Pasaules Veselības organizācija un sabiedrības veselības aizstāvji no visas pasaules 31. maiju atzīmē kā iespēju veicināt sabiedrības informētību par tabakas rūpniecības kaitīgajām taktikām un slepkavniecisko biznesu. Pasaules diena bez tabakas tika iedibināta 1987. gadā Pasaules Veselības organizācijas (PVO) ietvaros kā daļa no tās centieniem cīnīties pret globālo tabakas epidēmiju. Kopš tā laika Pasaules diena bez tabakas ir starptautiska akcija, kuras mērķis ir veicināt izpratni par tabakas lietošanas kaitīgumu un aicināt ieviest efektīvas politikas tabakas patēriņa samazināšanai. Šajā dienā uzmanība tiek pievērsta tabakas kaitīgajai ietekmei uz veselību, vidi un sabiedrību. Tā arī mudina cilvēkus atmest smēķēšanu un veicina globālos centienus cīņā pret tabakas epidēmiju.

Dzīvoju iepretim skolai, ļoti labai un populārai skolai. Katru starpbrīdi manas mājas vārtrūmē un mazā šķērsieliņā pulcējas jaunieši – uzsmēķēt. Vairums smēķē elektroniskās cigaretes. Joprojām laiku pa laikam mēdzu jauniešiem aizrādīt, ka smēķēšana ir ļauns ieradums.

Vienīgais mans arguments, ko saklausa vecāko klašu skolēni – puiši, ir – smēķētājiem sliktāk "stāvēs", bet meitenes ir sarūgtinātas, kad es viņas informēju, ka no smēķēšanas smird visas gļotādas, arī zināmajās vietās, arī tad – ja smēķētas aromatizētās cigaretes. Jaunieši nedzird mūsu klasiskos argumentus, ka smēķēšana ir galvenais iemesls agrīnām sirds un asinsvadu slimībām un vēzim, vārgulīgām vecumdienām un agrīnai nāvei. Un nedzird tāpēc, ka jauniešu smadzenes ar baisu dezinformāciju pārpludina tabakas un nikotīna produktu ražotāji.

To gauži labi saprot Pasaules Veselības organizācija, kas 2025. gada dienai bez tabakas devusi nosaukumu:

Atmaskojot pievilcību: atklājot tabakas un nikotīna produktu ražotāju taktiku

Šī gada PVO kampaņas mērķis ir atklāt tabakas un nikotīna industrijas stratēģijas, ko tā izmanto, lai padarītu savus kaitīgos produktus pievilcīgus, jo īpaši jauniešiem. Atklājot šīs taktikas, PVO cenšas veicināt informētību, aicināt ieviest stingrāku politiku, tostarp aizliegt aromatizētājus, kas padara tabakas un nikotīna produktus pievilcīgākus, un aizsargāt sabiedrības veselību.

Nedaudz atkārtošos – Pasaules diena bez tabakas ir ikgadējs pasākums, kas vērš uzmanību uz tabakas lietošanas radītajiem riskiem un veicina pasākumus, lai samazinātu smēķēšanas izplatību. Tabakas lietošana ir galvenais novēršamais nāves cēlonis visā pasaulē. Tā ik gadu izraisa miljoniem nāves gadījumu no vēža, sirds slimībām un elpošanas ceļu slimībām. 31. maijs ir atgādinājums un aicinājums valdībām, veselības organizācijām un indivīdiem sadarboties, lai cīnītos pret tabakas lietošanu un atbalstītu tabakas kontroles iniciatīvas.

Katru gadu Pasaules diena bez tabakas mums atgādina, ka nākamo paaudžu aizsardzība pret tabakas kaitējumu ir ne tikai sabiedrības veselības prioritāte, bet arī morāls pienākums. 2025. gada kampaņas tēma patiesībā nozīmē – aizsargāt bērnus no tabakas rūpniecības iejaukšanās. Un šī tēma ir īpaši aktuāla. Tas nozīmē rīkoties tagad – ar politikas, profilakses un aprūpes palīdzību –, lai apturētu nikotīna atkarību, pirms tā sākas.

Viena no jomām, kas rada arvien lielākas bažas, ir spēcīgā saikne starp jauniešu veipošanu un garīgo veselību.

Jau kopš 2014. gada elektroniskās cigaretes ir visbiežāk lietotais tabakas izstrādājums pusaudžu vidū. Gandrīz 90% lieto aromatizētus produktus, un aromatizētājs ir galvenais piesaistes veids smēķēšanai. Aromatizēto elektronisko cigarešu pievilcība un to vieglā maskēšana ir ļāvusi tām dziļi iesakņoties jauniešu kultūrā. Neskatoties uz daļējiem aromatizēto produktu aizliegumiem, aromatizētās vienreizlietojamās elektroniskās cigaretes joprojām ir plaši pieejamas un plaši lietotas.

Mūsdienu tabakas mārketings attīstās, piesaistot jauniešus. Šodienas elektronisko cigarešu ražotāji paļaujas uz digitālajām ekosistēmām, sociālo tīklu ietekmīgajiem cilvēkiem un popkultūras pasākumiem, lai savus produktus iekļautu pusaudžu identitātē. Šīs taktikas nav nejaušas. Tās ir apzinātas stratēģijas, kas izstrādātas, lai izmantotu jauniešu neaizsargātību: vēlmi piederēt, sacelties un nomierināt sevi. No multfilmu iepakojumiem līdz mūzikas festivālu sponsorēšanai – tabakas uzņēmumi ir pielāgojuši savu stratēģiju 21. gadsimtam, par mērķauditoriju izvēloties pusaudžus.

Zinātniski recenzēti pētījumi liecina, ka veipošana ir saistīta ar sliktāku garīgo veselību. Jaunieši, kuri veipo, divreiz biežāk ziņo par depresijas simptomiem, un daudzi no viņiem nikotīnu izmanto kā līdzekli, lai tiktu galā ar trauksmi vai skumjām.

Uzskats, ka veipošana atbrīvo no stresa, ir plaši izplatīts – un bīstami maldinošs. Patiesībā nikotīna atkarība pastiprina trauksmi, traucē miegu un pasliktina koncentrēšanās spējas. Pētījumi liecina, ka nikotīna iedarbība pusaudža vecumā traucē smadzeņu attīstību, palielinot uzņēmību pret garastāvokļa traucējumiem. Veidojas satraucošs cikls – stress veicina veipošanu, kas savukārt izraisa vēl lielāku stresu un atkarību. Tā nav īstermiņa problēma.

Pasaules Veselības organizācijas aicinājums rīkoties Pasaules bez tabakas dienā

Tātad – 2025. gada Pasaules bez tabakas dienas tēma aicina mūs aizsargāt bērnus no tabakas rūpniecības. Praktiski tas var izpausties kā stingrāka aromatizētu produktu aizlieguma ieviešana, īpaši vienreizlietojamo produktu, kas joprojām ir plaši pieejami. Otrs priekšlikums likumdevējiem būtu digitālā mārketinga regulējuma pastiprināšana, tostarp uz jauniešiem vērstas kampaņas sociālajos tīklos. Veselības ministrijas uzdevums būtu organizēt visaptverošas izglītojošas kampaņas, lai atspēkotu mītus par veipošanu un garīgo veselību, kā arī nodrošināt paplašinātu piekļuvi garīgās veselības pakalpojumiem, kas jauniešiem piedāvātu alternatīvas nikotīna lietošanai.

Mums būtu jākoncentrējas uz jauniešiem. Viņu viedoklis, dzīves pieredze un atbalsts ir būtisks, lai izstrādātu efektīvas tabakas kontroles stratēģijas. Pasaules jauniešu aptaujas saistībā ar tabakas izstrādājumu patēriņu liecina, ka daudzās valstīs 13–15 gadus veci jaunieši eksperimentē ar elektroniskajām cigaretēm vidē, kurā ir pārlieku mazs regulējums un ierobežota informētība par smēķēšanas riskiem.

Ko katram derētu darīt ne tikai dienā bez tabakas, bet ikdienā, lai mazinātu tabakas un it īpaši e-cigarešu radīto postu

Izplatiet informāciju, izmantojot sociālos tīklus, sabiedriskos un kultūras pasākumus vai izglītojošas programmas, dalieties ar informāciju par tabakas lietošanas kaitīgumu un atmešanas priekšrocībām. Uzsveriet tabakas lietošanas ļaundabīgo ietekmi uz veselību, vidi un ekonomiku.

Atbalstiet tabakas atmešanu: mudiniet smēķējošos draugus, ģimenes locekļus vai kolēģus atmest smēķēšanu. Piedāvājiet atbalstu un resursus, piemēram, piekļuvi atbalsta tālruņiem, konsultāciju pakalpojumiem un nikotīna aizstājterapijai.

Aizstāviet stingrāku tabakas kontroles politiku: atbalstiet iniciatīvas un politiku, kas vērsta uz tabakas lietošanas samazināšanu, piemēram, smēķēšanas aizliegumu, tabakas izstrādājumu nodokļu paaugstināšanu un tabakas reklāmas ierobežojumus. Iestājieties par sabiedrības veselības un vides aizsardzību pret tabakas radīto kaitējumu. Neļaujiet nevienam smēķēt jūsu klātbūtnē! Cik iespējams, aktīvi novērsiet jelkādu smēķēšanu bērnu un grūtnieču klātbūtnē! No lielveikaliem izmetīsim saltu mazveikalus ar milzu uzrakstiem un milzu netiešo reklāmu.

Piedalieties pasākumos, kas veltīti smēķēšanas atmešanai: organizējiet vai apmeklējiet pasākumus, kas veicina smēķēšanas atmešanu, piemēram, pastaigas, mītiņus vai sanāksmes. Šie pasākumi var palīdzēt veidot izpratni un veicināt no tabakas brīvu dzīvesveidu.

Izglītojiet sevi un citus: lasiet un klausieties lekcijas par tabakas lietošanas radītajiem veselības riskiem, smēķēšanas atmešanas priekšrocībām un pieejamiem resursiem, kas palīdz cilvēkiem atmest smēķēšanu. Dalieties ar šīm zināšanām ar citiem, lai iedvesmotu uz rīcību un pārmaiņām.

Cīņa pret tabakas industriju ir cīņa par mūsu bērnu fizisko un garīgo veselību.