img

No skolēna par ķīmijas skolotāju. Savā skolā

Avots: https://www.diena.lv/raksts/latvija/zinas/no-skolena-par-kimijas-skolotaju.-sava-skola-14324695

Šis ir stāsts par Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas ķīmijas skolotāju Totu Koķi. Paralēli studijām Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultātē, jaunietis jau trešo gadu pēc kārtas dodas uz savu bijušo skolu. Kā skolotājs. Tota spējas radīt vienaudžos interesi par ķīmiju pamanīja viņa ķīmijas skolotājs. Tieši viņš tobrīd 12. klases skolēnu aicināja, līdz ar studiju sākšanu universitātē, atgriezties skolā. Un Tots piekrita. Pagājušajā rudenī viņš bija viens no pieciem jaunajiem ķīmijas skolotājiem, kurš saņēma “Olpha” un “Centrālā laboratorija” stipendiju 3000 eiro apmērā. 

“Tas, ka mēs ar skolēniem esam teju vienā vecumā, ir priekšrocība. No vienas puses es esmu tāds pats kā viņi, bet vienlaikus – jau skolotājs. Ļoti ceru, ka ar savu piemēru iedvesmoju jauniešus sasniegt vairāk un tiekties pēc arvien augstākiem mērķiem,” uzsver Tots. Un jaunais skolotājs tiešām iedvesmo! Viņš ne tikai māca ķīmiju angļu valodā starptautiskā bakalaura programmas skolēniem, bet arī vada ķīmijas pulciņu, kurā ar skolēniem risina nestandarta ķīmijas olimpiāžu uzdevumus un pēcāk iegūtās zināšanas pielieto praksē laboratorijas darbos.

Kad ar ķīmiju ir ķīmija

“Jau pēc pamatskolas beigšanas zināju, ka studēšu ķīmiju, jo tas bija mācību priekšmets, kas man patika un arī padevās. Bez piepūles un dabiski,” par savu izvēli saistīt nākotni ar ķīmiju stāsta jaunais skolotājs Tots. Piedāvājumu mācīt jauniešiem šo priekšmetu viņš saņēma esot vēl skolas solā. Toreizējais ķīmijas skolotājs Oļģerts Gūtmanis, piedāvājot darbu, smejoties vien jaunietim noteicis, ka skola esot laba vieta, kur sākt krāt pensijai. Lai gan par tik tālu nākotni kā pensija jaunais skolotājs vēl nedomā, piedāvājumam piekritis divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, redzējis, ka var savienot darbu skolā ar studijām; otrkārt, tas ir labs ieraksts CV, un tā kā, viņaprāt, darba devēji nelabprāt vēlas pieņemt cilvēkus bez darba pieredzes, to uzskatīja par labu atspēriena punktu. Skolā viņš jau trešo gadu, un uz to raugās nu jau kā ilgertmiņa darbu, nevis tikai pirmo ierakstu CV.

“Aiziet no skolas būtu ļoti vienkārši. Man tomēr tas nav vienīgais darbs. Tas, kas notur, ir mācīšanas process. Tu kā skolotājs esi spiests nemitīgi pilnveidot sevi un savas spējas, un tas šajā darbā man liekas visaizraujošākais. Nebūšu oriģināls, sakot, ka visvairāk motivē un priecē, kad skolēni saka, ka viņi saprot to, ko viņiem māca,” atklāj jaunais skolotājs. Kautrīgi smaidot viņš gan piebilst, ka vēl nezinot, vai ir tas skolotājs, uz kura stundām jauniešiem gribas nākt.

Ķīmijas viktorīna? Kāpēc ne!

Kā radīt skolēnos interesi par ķīmiju un sekmēt, ka viņi labāk uztver mācību vielu? Tots ir atklājis īpašu formulu, kurā ir divi būtiski elementi. Pirmā – sarežģītā pasniegšana vienkārši jeb “Wow, es to sapratu” pieeja. Otrā – viktorīna. “Pēc teorētiskās daļas es vienmēr sagatavoju viktorīnu. Tas ne tikai palīdz nostiprināt zināšanas un motivē jauniešus ieklausīties manī, bet arī man kā skolotājam ļauj pārbaudīt, cik skolēnu vispār saprata to, ko es pirms tam runāju,” ar savām mācīšanas pieejām iepazīstina jaunais skolotājs.

Tots ir pārliecināts, ka darbam skolā palīdz arī tas, ka viņš paralēli darbojas zinātnē. Par savu otru darba vietu mērķtiecīgais jaunietis sauc Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta Spektroskopijas laboratoriju, kurā jau ir sācis izstrādāt savu bakalaura darbu. Par tālākas nākotnes plāniem un to, kā apvienot zinātni ar darbu skolā, Tots gan vēl nedomā: “Man taču vēl bakalaurs jāpabeidz, maģistrantūra…”

Nesen viņš atgriezās no Grieķijas, kur pavadīja pusgadu ERASMUS studentu apmaiņas programmas ietvaros. Šis laiks ir bijis noderīgs ne tikai iegūto zināšanu, bet arī jaunas dzīves pieredzes dēļ. “Studijas notika grieķu valodā, ko nepārzinu, tādēļ biju spiests mācīties visu pats. Lai gan tas nebūt nebija vienkārši, man patika, ka grieķi visu uztver daudz vieglāk un relaksētāk. Mēs gan tā nevarētu –  pat ja gribētu. Latviešiem tomēr ir cita mentalitāte,” prāto Tots.

Arī šajā rudenī jaunie ķīmijas un bioloģijas skolotāji ir aicināti pieteikties “Olpha” un “Centrālā laboratorija” stipendijai un saņemt 3000 eiro! Pieteikties var līdz 11. oktobrim, aizpildot anketu vietnē starpmumsirkimija.lv.