img

LU rektors Bērziņš: labi skolotāji – atslēga valsts ekonomiskās attīstības mērķu sasniegšanai

Jau otrdien atkal pedagogu protesti. Šajā kontekstā – par to, kā celt skolotāju profesijas prestižu un piesaistīt skolām vairāk jauno cilvēku, jo bez viņiem neviena attīstības stratēģija un ilgtspējas mērķu sasniegšana nebūs iespējama. Lai gan situācija pašlaik Latvijā ir sarežģīta un vienkārša un ātra risinājuma skolotāju trūkumam nav, ir vismaz trīs aktivitātes, kuras īstenojot varam reanimēt skolotāja profesijas prestižu un motivēt arvien vairāk jauniešus izvēlēties darbu skolā.

Kā panākumu guvušas Malta un Kipra Lai gan teorētiski visi zinām, ka investīcijas skolotājos ir būtisks ieguldījums mūsu kā sabiedrības kopējā nākotnē, realitāte ir citāda un daudz skaudrāka. Kamēr Ekonomikas ministrija virza jaunu ekonomiskās attīstības stratēģiju, kas paredz līdz 2035. gadam dubultot Latvijas IKP, un dažādos formātos par to tiek diskutēts, tikmēr Latvijas skolās jau tagad trūkst simtiem skolotāju. Tas nozīmē, ka tūkstošiem bērnu ir risks nesaņemt kvalitatīvu izglītību.

Pašlaik jaunās paaudzes izglītošana turas uz pirmspensijas un pensijas vecuma skolotājiem, kuri, gribam to vai ne, bet tuvākajā piecgadē vai desmitgadē savas darba gaitas skolās beigs. OECD dati liecina, ka 57% Latvijas skolotāju ir vecāki par 50 gadiem. Ņemot vērā, ka šī mācību gada sākumā trūka vairāk nekā 1000 skolotāju, jauno speciālistu trūkums šķiet vēl draudīgāka problēma.

Mēs, Latvijas Universitāte, kā Latvijas vadošā augstskola skolotāju sagatavošanā redzam, ka interese par pedagoģijas studijām arvien samazinās. Tādēļ ir jāmeklē citi veidi, kā sekmēt jauno speciālistu nonākšanu skolā. Un viena no iespējām ir nozares profesionāļu piesaiste izglītības sistēmai, ko var panākt ar atvieglotiem nosacījumiem pedagoģijas izglītības iegūšanai tiem, kuriem jau ir augstākā izglītība kādā specialitātē. Tieši šādas sistēmas izveide bija viena no panākumu atslēgām tādās valstīs kā Malta un Kipra, kurās jauno skolotāju skaits pēdējo gadu laikā krietni pārsniedz pensijas un pirmspensijas vecumu.

Arī mūsu valstī kopš 2020. gada Latvijas Universitāte īsteno programmu «Mācībspēks», kurā piedāvā cilvēkiem ar augstāko izglītību iespēju apgūt skolotāja profesiju divos gados. Prieks, ka to jau ir izmantojuši vairāki simti profesionāļu, taču ar to diemžēl ir par maz, lai nodrošinātu skolotāju skaitu nepieciešamajā līmenī. Mums ir ne tikai jāsniedz iespēja strādāt skolā, bet arī jāmotivē skolotājs tajā palikt, un to varam izdarīt, ja īstenojam vismaz trīs lietas.

Atalgojums – 25% virs vidējā Valsts budžets nav neierobežots. Ir skaidrs, ka visas iedzīvotāju vajadzības ar valsts budžeta aktuālajām iespējām nevarēs apmierināt un ir jānosaka prioritātes. Cienīga atalgojuma nodrošināšanai skolotājiem vajadzētu būt mūsu visu kopīgajai prioritātei, jo viņu pieejamība un darbs pēc tam neizbēgami ietekmē visas tautsaimniecības nozares un sabiedrības dzīves jomas. Ja bērnam nav profesionāla, motivēta un zinoša skolotāja, nav arī nepieciešamo zināšanu un iespēju jau tālāk mācīties par ārstu, ķīmiķi, ekonomistu vai filologu.

Cilvēkiem, kuri rūpējas par jaunās paaudzes izglītošanu, atalgojumam ir jābūt vismaz par 25% augstākam nekā valstī vidējā alga. Ja Saeimas deputātu algas varam pielīdzināt vidējam atalgojumam valstī, kāpēc lai šāds princips neattiektos arī uz skolotājiem? Piemēram, 2023. gadā valstī vidējā alga bija 1537 eiro mēnesī pirms nodokļu nomaksas, attiecīgi skolotājiem par vienu slodzi vajadzēja saņemt vismaz 1921 eiro mēnesī pirms nodokļu nomaksas. Realitātē vidējais atalgojums skolotājiem ir pat zem vidējā valstī – pērn tie bija 1478 eiro pirms nodokļu nomaksas.

Situāciju saviem spēkiem mēģina risināt turīgākās Latvijas pašvaldības, piedāvājot skolotājiem piemaksas pie algas, kā arī citus labumus. Tāpat man ir prieks, ka jauno skolotāju atbalstīšanā aktīvi iesaistās arī nozares uzņēmumi, piemēram, Latvijas zāļu ražotājs «Olainfarm» kopā ar «Centrālo laboratoriju» ik gadu pasniegs desmit stipendijas 3000 eiro apmērā jaunajiem ķīmijas un bioloģijas skolotājiem. Tas ir veids, kā sistēmiski risināt jauno skolotāju ienākšanu skolā un viņu motivāciju tajā arī palikt. Taču skaidrs ir arī tas, ka atalgojums ir tikai daļa no risināmo jautājumu loka.

Standartizēti mācību materiāli Aprīļa izskaņā man bija iespēja kā ekspertam piedalīties Latvijas Zāļu ražotāju asociācijas organizētajā diskusijā par to, kā risināt skolotāju trūkuma jautājumu. Saskaņā ar asociācijas un pētījumu kompānijas «Norstat» veikto skolotāju aptauju, kā galvenais skolotāju demotivācijas iemels tika minēta lielā satura un metodikas mainība mācību programmās. To norādīja vairāk nekā puse jeb 51% aptaujāto, kas liecina – problēma tiešām ir sāpīga un steidzami risināma. Šāda situācija rada papildu slodzi un vēlmi iet prom no darba skolā. Lai gan mācību materiāliem ir jābūt atbilstošiem jaunākajām pasaules tendencēm, mācību programmas un prasības nevar mainīties tik bieži, ka tas kļūst par apgrūtinājumu un papildu slodzi. Tāpēc ir kritiski jāizvērtē, kā notiek jauno mācību materiālu izstrāde, kā skolotāji ar tiem tiek iepazīstināti un cik liels ir birokrātiskais un administratīvais slogs, lai sagatavotu un aizpildītu visas nepieciešamās atskaites.

Augstais administratīvais slogs ir vēl viens no faktoriem, ko skolotāji aptaujā minējuši kā vienu no galvenajiem, kas viņiem ikdienā rada demotivācijas izjūtu. Lai to risinātu turklāt nevajag miljonus no valsts budžeta, bet spēju kritiski izvērtēt sistēmu, ieklausīties un plānot.

Lielāka sinerģija Savukārt trešais veids, kas, manuprāt, veicinātu esošo skolotāju apmierinātību ar darbu un palīdzētu arī jaunajiem mācībspēkiem, ir nodrošināt profesionālu atbalstu mācību procesā. Skolotājs nevar zināt visu, tāpēc arī viņiem ir nepieciešams metodiskais atbalsts.

Pagājušajā gadā Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centrs publicēja pētījumu «Kā izglītības sistēma var atbalstīt skolotāju, lai skolēni varētu apgūt 21. gadsimta prasībām atbilstošu izglītību?». Tajā ir secināts, ka mūsu valstī praktiski nav apmaksātu darba vietu cilvēkiem ar nozarei svarīgām dziļākām metodikas zināšanām (piemēram, ķīmijas vai matemātikas metodiķis), lai viņi varētu skolotājiem sniegt profesionālu atbalstu mācību priekšmetā. Pārfrāzējot – skolotājam nav, kur un pie kā vērsties pēc atbalsta tieši priekšmeta mācīšanā. Līdz ar to skolotājs ir spiests tērēt papildu laiku, lai atrastu nepieciešamo informāciju, un paļauties uz to, ka būs atradis to, kas patiesi būtu vajadzīgs skolēnam.

Skolotāju trūkuma un esošo motivācijas trūkums ir kompleksa problēma, kas prasa efektīvus risinājumus, jo bez šiem sabiedrībai tik būtiskajiem speciālistiem mums kā valstij diemžēl izaugsmes prognozes nav rožainas. ◆