Kopš informatīvās kampaņas uzsākšanas šī gada aprīlī Zāļu valsts aģentūra (ZVA) saņēmusi 70 iedzīvotāju ziņojumus par zāļu blaknēm. Tas ir vairāk nekā pērn visa gada laikā, kad saņemts 61 iedzīvotāju ziņojums.
ZVA saņēmusi ziņojumus par dažādām zāļu grupām, piemēram, antibiotikām, hormonāliem līdzekļiem, sirds un asinsvadu sistēmas ārstēšanai paredzētām zālēm, pretsāpju un pretiekaisuma medikamentiem.
Kampaņas laikā ziņots par tādām blaknēm kā izsitumi, dermatīts, alerģiskas reakcijas, cukura līmeņa paaugstināšanās, trombocitopēnija, sirdsdarbības paātrināšanās, novirzes laboratoriskos izmeklējumos, panikas lēkmes, miegainība un citām blaknēm.
Atgādinām, ka jebkurām zālēm var būt blaknes, tomēr ne visi cilvēki ar tām saskaras. Blaknes rašanās gadījumā vienmēr ieteicams vērsties pie ārsta vai farmaceita, lai saņemtu padomu par tālāko ārstēšanu.
SKDS veiktā iedzīvotāju aptaujā noskaidrots, ka 41 % iedzīvotāju, kas bija pieredzējuši zāļu blaknes, par tām neziņoja, jo viņiem licies, ka blaknes nebija nopietnas, 25 % nav bijuši pārliecināti, ka reakcija saistīta ar konkrētu zāļu lietošanu. Savukārt 17 % nav vēlējušies iesniegt ziņojumu un sevi apgrūtināt ar dokumentu aizpildīšanu.
ZVA uzsver, ka ikviens ziņojums ir svarīgs kopējā zāļu drošuma uzraudzībā un palīdz zāles padarīt vēl drošākas. Tāpēc ZVA aicina iedzīvotājus bez šaubīšanās ziņot par visām reakcijām, ja ir kaut niecīgākās aizdomas, ka tās radušās tieši zāļu lietošanas rezultātā. Zāļu drošuma uzraudzības eksperti tālāk izvērtēs iedzīvotāju iesniegtos ziņojumus, un tajos aprakstīto reakciju saistību ar zāļu lietošanu.
Īstenotās kampaņas ietvaros ZVA būtiski paātrināja ziņojuma iesniegšanas veidu, tāpēc šobrīd to var iesniegt, ar mobilo tālruni noskenējot kvadrātkodu jeb QR kodu. Kods aizvedīs uz elektronisku ziņojuma veidlapu ZVA tīmekļvietnē. Ziņot par zāļu blaknēm var arī ZVA tīmekļvietnes www.zva.gov.lv sadaļā “Pacientiem un sabiedrībai”, pēc tam izvēloties sadaļu “Zāles” un “Ziņot par blakusparādībām”.
Kampaņas laikā rīkota tiešsaistes ekspertu diskusija portālā DELFI, publicēti ieraksti un video sociālajos medijos (Facebook un Twitter (X.com)) – kopumā sasniegti vairāk nekā 200 tūkstoši lietotāju, 40 slimnīcām, 7 aptieku tīkliem un ģimenes ārstu praksēm Latvijā nosūtīti vairāk nekā 20 tūkstoši informatīvo materiālu, LTV1 un LTV7 pārraidīts kampaņas videoklips un sabiedriskā transporta pieturvietās izvietoti vides reklāmas plakāti. Kampaņas ietvaros izstrādāti vairāki informatīvi materiāli sabiedrībai – videoklips, informatīvs buklets iedzīvotājiem un farmaceitiem, plakāti un uzlīmes ar QR kodu ērtākai zāļu blakņu ziņošanai.