"Liesma", 30.jūlijā
Pēdējā laikā daudzreiz dzirdēts: farmaceits ir valstī pieejamākais veselības aprūpes speciālists, tāpēc droši dodieties pēc padoma vai ar recepti pie sava farmaceita, uz savu
. Bet farmaceits taču atrodas aiz letes! Jā, tieši tā - farmaceits ir veselības aprūpes profesionālis, kurš visvieglāk sastopams, pie kura nav jāgaida garās rindās, kurš arī neliegs padomu un savas kompetences ietvaros vieglāk risināmām veselības problēmām ieteiks vajadzīgās bezrecepšu , konsultēs par to pareizu lietošanu. Tas, ka farmaceits - augstas raudzes profesionālis, ar visplašākajām iespējamajām zināšanām farmakoloģijā — ir pilntiesīgs veselības aprūpes sistēmas dalībnieks, jau kādu laiku noteikts Ārstniecības likumā. Un labi, ka tā, citādi šim profesionālim, kurš visvairāk mācījies un zina par , nereti nācies sastapties ar attieksmi, ka galvenais viņa rūpals ir pārdošana, nevis farmaceitiskās aprūpes sniegšana. Protams, farmaceitam savs atalgojums ir jānopelna pašam, jo mūsu valstī ir privāti vadīta uzņēmējdarbība, tomēr prognozēju, ka pakalpojumu klāsts, ko var un drīkst sniegt farmaceits, Latvijā arvien ies plašumā, kā tas jau ir citās Eiropas valstīs - it īpaši ņemot vērā to, ka un speciālistu pieejamība arvien sarūk, turklāt mēs Latvijā nebūt neesam unikālā situācijā -tas, ka pie ir garas rindas un konkrēts speciālists kādā reģionā tuvākajā laikā pacientiem nav pieejams vispār, vērojams visā Eiropā.Protams, farmaceits nevar aizstāt ģimenes
, tomēr kopā -pacients, ģimenes un farmaceits - var veidot komandu, kas darbojas pacienta interesēs. Pats pacients savā ārstēšanā var būt līdzestīgs, uzklausot padomu, iegādājoties un regulāri tos lietojot. Nereti vērojami gadījumi, kad pacients ļ ļ pārstāj lietot brīdī, kad sajūtas labāk - tā nav pareiza un laba attieksme pret savu veselību: norādītajā apjomā jālieto regulāri, taču, ja pašsajūta neuzlabojas vai pasliktinās, atkārtoti jākontaktējas ar izrakstījušo speciālistu vai . Kā gan pacienta interesēs sadarbojas un farmaceits? Farmaceits konstatē, vai ir pieejamas (pie mums tāpat kā Eiropā laiku pa laikam parādās dažādu nepietiekamība), ja konkrēto nav - ar ko tās var aizvietot, bet, ja šāds padoms nelīdz, - farmaceits pacienta interesēs drīkst kontaktēties ar izrakstījušo profesionāli, lai aizstātu terapiju vai izveidotu citu, atbilstošāku recepti. Un, protams, konsultāciju par pareizu lietošanu farmaceits pacientam sniedz katrā iegādes reizē..Vēl vairāk - šobrīd farmaceitu profesionālā organizācija
izveidojusi izmēģinājuma projektu, kura ietvaros pacients, kurš lieto vairākus , ko izrakstījuši dažādi , var pārbaudīt - vai nav kādas pārklāšanās, savstarpējas to pretdarbības vai arī lietošanas kļūdu. Šāds pakalpojums ar laiku var būt pieejams visās kā viens no palīdzīgiem rīkiem pacientiem ceļā uz veselības uzlabošanos. Tāpat farmaceiti gaida brīdi, kad viens no farmaceitu sniegtajiem pakalpojumiem būs iespēja pacienta interesēs (ar atļauju) «pagarināt» izrakstīto recepti tiem hroniskajiem pacientiem, kas konkrētas lieto ilgstoši. Šobrīd šādas iespējas farmaceitiem vēl nav, tāpat kā iespējas e-veselībā «redzēt» to sarakstu, kuri pacientiem jau izsniegti - tas nopietni atvieglotu ģimenes un speciālistu apmeklējumu slogu, ja pacients ierodas vienīgi pēc jaunas receptes. Šajā jautājumā ceram uz labu sadarbību ar Veselības ministriju.Pašlaik
pieejamie veselības aprūpes pakalpojumi ir jau ilgstoši esošie - asinsspiediena mērījums, cukura līmeņa asinīs noteikšana u.c., protams, veicami tur, kur telpas ir iekārtotas un aprīkotas atbilstoši tajās veicamajām darbībām, sanitārajām prasībām, kā arī vai filiāles darbinieki ir apmācīto attiecīgo darbību veikšanai.Tāpat saskaņā ar normatīvajiem aktiem
drīkst veikt vai organizēt , turklāt tas iespējams ar dažādu kurjerpakalpojumu palīdzību, tomēr iesaku šādas darbības veikt gadījumos, kad tiešs kontakts ar farmaceitu nav drīzumā iespējams. Šādos gadījumos jāpārliecinās, vai farmaceitiskā aprūpe - konsultācija par lietošanu - ir zināma vai tikusi sniegta iepriekš.Cilvēkiem gados mēdz būt aktuāla arī
iegāde ar radinieku palīdzību - arī šāda iespēja mūsu valstī ir paredzēta, taču tad iepriekš jāveic attiecīga atzīme e-veselībā, ka konkrētais radinieks, norādot viņa personas kodu un pilnvarojuma apjomu, ir tiesīgs savam tuviniekam iegādāties. Šādu darbību - atzīmēšanu, ka kādam radiniekam atļauts izsniegt cita tuvinieka jau pirms kāda akūta notikuma - iesaku veikt savstarpēji - laulātajiem, brāļiem, māsām, vecākiem un pilngadīgajiem bērniem. Ja digitālie rīki kāda iemesla dēļ netiek lietoti, tad process ir nedaudz komplicētāks un ietver iesnieguma rakstīšanu Nacionālajam veselības dienestam - klātienē vai pa pastu, turklāt jābūt arī notariāli apstiprinātai pilnvarai. Ja e-rīkus lietojat, atliek vienīgi «ielogoties» e-veselībā un tās sadaļā «Tiesību deleģējumi» norādīt informāciju par personu, kura deleģēta iegādei.Ja vēlreiz runājam par līdzes-tību un labu praksi
lietošanā, iesaku nepieciešamo iegādi neatlikt uz pēdējo brīdi un veidot nelielus uzkrājumus veselības problēmu vai kādas citas krīzes brīdim, protams, ņemot vērā derīguma termiņus. Kā jau minēts, Eiropā pašlaik ciešam no neregulāras piegādes, visbiežāk - kādu ar ražošanas procesiem saistītu problēmu dēļ, tādēļ mājas aptieciņas satura pārskatīšana lai ir regulāra rutīna, it īpaši, ja pats vai tuvinieks ir hroniskais pacients.Vēlu veselību, bet, ja tā sašķobās, atcerieties, ka blakus ir farmaceits - pats pieejamākais veselības aprūpes profesionālis - un
, kurā laipni palīdzēs brīžos, kad nepieciešams kāds padoms veselības uzturēšanai vai slimības novēršanai., izpilddirektore
Konsultāciju par
pareizu lietošanu farmaceits pacientam sniedz katrā iegādes reizē.