
Pēc Veselības ministrijas iniciētās recepšu
reformas esot panākts samazinājums par 10%, bet skaidri izkristalizējušās arī problēmas un atsevišķu pieejamības riski nākotnē. Ir labojamas kļūdas un arī jauni izaicinājumi, kas jārisina nozarei un arī atbildīgajai Veselības ministrijai kopīgipieejamība pēc reformas
pieejamība ir nebeidzamu sarunu tēma jau kopš Covid pandēmijas laika, kad Latvija izjuta tiešus apgādes traucējumus. Tādēļ būtiski ir nodalīt finansiālās pieejamības jautājumus no fiziskās pieejamības. Abi ir vienlīdz svarīgi, lai pacienti saņemtu savlaicīgu ārstēšanu.
Tādēļ arī pirmais K. Jučkovičas jautājums diskusijas dalībniekiem šī gada septembrī bija par reformas mērķi – vai piepildījies ministrijas iecerētais un
iedzīvotājiem patiešām kļuvušas , un ko tas no nozares dalībniekiem prasījis? samazinājums vērojams segmentā, bet , ņemot vērā farmaceita pakalpojuma maksu, virknē gadījumu kļuva .J. Bundulis uzsvēra, ka Latvijas galvenā problēma ir tā, ka “40% no recepšu
iedzīvotāji turpina apmaksāt no saviem ģimenes budžetiem. Tā patiesībā ir lielākā problēma, jo citās valstīs valsts kompensē lielāku skaitu , tāpēc arī ir sajūta, ka citur ir . Bet tur pacientam izmaksas kompensē valsts”.Arī S. Henkuzens atzina, ka
reformas rezultātā ir kļuvušas nedaudz . “Bet tas bija tas, ar ko ministrija rēķinājās, pārvietojot smagumu. ir kļuvušas , un tas ir ieguvums. Otrs ieguvums ir farmaceitu maksa, kas ir izņemta ārā no , akcentējot farmaceita lomu, jo farmaceits nav tikai pārdevējs. Farmaceits ir pieejamākais veselības aprūpes speciālists, kurš ir ļoti izglītots un zinošs.Tas, ko redzam pēc datiem, – lieltirgotavu apgrozījums aug, arī
apgrozījums aug, tostarp laukos. Ne vienmēr šis pieaugums rezultējas peļņā, bet arī naudas asinsrite nozarē ir svarīga,” reformu vērtēja S. Henkuzens.Tas, uz ko tieši un nepārprotami norādīja J. Lībķens, – ir paaugstinājušies riski, kas rodas pēc
lineāra samazinājuma.“Domājot ilgtermiņā, mēs saredzam, ka ar atsevišķām
grupām var rasties problēmas, jo no 1. janvāra ieviestie nesedz recepšu apgādes izmaksas. Esam tikušies ar Veselības ministriju, un šie jautājumi ir pārrunāti. Strādājam pie risinājuma, lai apgādes ķēde būtu ilgtspējīga un nebūtu jādomā par to, kurš nodarbosies ar to preču grupu izplatīšanu, kas nav ekonomiski pamatotas,” uzsvēra J. Lībķens.Reformas mācības un nepieciešamības
Runājot par reformas izvērtējumu, nozīmīgs ir ne tikai praktiskais ieguvums, bet arī tās realizācijas gaitas problemātika, kuru uz savas ādas visvairāk izjutuši farmaceiti, kuri no sagatavošanās procesa sākuma reformā jau aizvadījuši vairāk nekā gadu atšķirībā no pacientiem, kuri reformu pieredzēja, sākot no 1. janvāra.
Proti, visu izrakstīto papīra recepšu elektronizēšana bijis un vēl aizvien ir manuāls darbs un aizņem farmaceita laiku, kas tiek atņemts pacientam.
“Visu farmaceitu vārdā varu teikt, ka pēc 1. janvāra, kad reforma stājās spēkā, parādījās jautājumi no klientiem. Farmaceitiem bija jāstāsta klientiem, ko nozīmē šī reforma, ka šī maksa nav kaut kas papildus farmaceitam, ka tā ir daļa no
, kas tagad ir izdalīta kā atsevišķa pozīcija rēķinā,” atklāja . Savukārt ārste un Saeimas deputāte Līga Kozlovska diskusiju noslēdza ar mierinājumu, ka reformas izvērtējums un labojumi ne tuvu vēl nav galā, un paziņoja, ka Saeimas Sociālo un darba lietu komisijā tiek apspriesta virkne priekšlikumu par dažāda veida labojumiem. Arī Svens Henkuzens atzina, ka ir jāpārskata pacientu līdzmaksājumu apjoms, bet ar piesardzīgu piebildi – “ja budžeta pietiks”.Konferences sākumā referēja arī veselības ministrs Hosams Abu Meri, skaidri pasakot, ka veselības aprūpes budžeta pieaugums ir minimums no nepieciešamā un būtiskām izmaiņām sistēmā un finansējumā neesot politiskās gribas.
rezervju veidošana
Kā viens no rīkiem, lai nodrošinātu
nepārtrauktu pieejamību, ir kritiski nepieciešamo rezervju veidošana dažādos veselības aprūpes līmeņos, sākot ar apgādes uzņēmumiem un beidzot ar reģionu , turklāt rezerves vajadzīgas gan krīzes brīžiem, gan miera laikos, kad regulāri veidojas kādu deficīts, jo ražotāji nespēj saražot nepieciešamajā apjomā vai ierobežo piegāžu apjomus. Kā norādīja L. Kozlovska, rezervju izveidē mērķtiecīgi būtu iesaistīt visus līmeņus, jo krīzes brīdī lauku atrodas pārāk tālu no Rīgas noliktavām, lai justos droši, ka nonāks arī līdz viņiem.“Apgādes uzņēmumi pie šīs problēmas strādā ciešā sazobē ar Veselības ministriju.
Cik zinu, Veselības ministrija nāks klajā ar informatīvo ziņojumu par
krājumu veidošanu, kas jau iezīmēs skaidrāku bildi. Apgādes uzņēmumi jau ir gatavi nepārtrauktības ķēdes nodrošināšanai un iesaistei procesā. Visiem ir ģeneratori, paralēlie elektrības pieslēgumi un loģistikas tīkls. Tas jau šobrīd ir ikdienas darbs, ko darām.Līdztekus ir jautājumi, kurus mēs nevaram atrisināt bez valsts iesaistes. Ja valsts paredz pienākumu kādam veidot
krājumus, tad valstij ir ne vien jānodrošina iepirkums krājumu izveidei, bet arī jāpiedalās sarunās ar ražotājiem, lai tie nodrošina Latvijai nepieciešamos apjomus,” problēmas sakni fizisko piegāžu jomā netieši atklāja J. Lībķens, piebilstot, ka pavisam nesen Spānijā varēja vērot gluži parastu ārkārtas situāciju – elektroapgādes pārtraukumu, kad pārstāja darboties sakari, nestrādāja bankas kartes. Proti, mums ir jābūt gataviem ne tikai kara draudiem, bet arī ikdienas ķibelēm.apgādes nākotnes izaicinājumi
No visiem diskusijas dalībniekiem nākotnes veselības aprūpes morāles izaicinājumus vispārliecinošāk noslēgumā ieskicēja AS
valdes priekšsēdētājs , atbildot uz jautājumu par ziedojumiem pacientiem iegādei.“Manuprāt, ir diezgan skumji, ja pacientiem, kuriem vajadzētu nodrošināt stabilu un drošu farmakoterapiju, ir jābalstās uz ziedojumiem. Pacienti nedrīkst būt lūdzēju lomā, jo sevišķi tajās diagnožu grupās, kur runa ir par dzīvības glābšanu. Tas ir jāmaina konceptuāli, lai cik arī smagi tas nebūtu. Farmakoterapija ir viena no izmaksu ziņā lētākajām. Nesaņemot ārstēšanu laikus, pacients nonāk stacionārā un valstij izmaksā daudz dārgāk. Ir jāatrod resursi, lai visi mūsu valsts iedzīvotāji saņemtu cieņpilnu veselības aprūpi. Ir jābūt ilgtermiņa veselības aprūpes stratēģijai ar tai nepieciešamo finansējumu. Citādi būs ļoti grūti, un situācija var pasliktināties,” sacīja J. Bundulis.
Tikmēr S. Henkuzens, runājot par nākotni un dzīvi pēc reformas, uzsvēra, viņaprāt, četras galvenās lietas. Pirmā ir farmaceita pakalpojuma maksa. “Pēc fakta bieži vienam pacientam ir daudz recepšu, un mēs vēlētos šajā gadījumā slodzi no šī pacienta noņemt. Skaidrs, ka runa ir par pacientiem, kuri ir visslimākie un jutīgākie un tāpat
tērē lielus līdzekļus. To varētu segt no budžeta, un, ja budžets būs, tad būs šādas izmaiņas.Otra lieta, ko mēs vēlētos pilnveidot, ir lieltirgotavu piecenojumi. Mēs dzirdam pamatotus argumentus, jo īpaši
sadaļā, ka zūd interese šīs izplatīt, un mēs kopā ar nozari meklējam iespējas pilnveidot piecenojumus, neradot lielu papildu ietekmi uz budžetu, jo valsts budžets ir tik mazs, cik tas ir. Trešā lieta ir pakalpojumi . Tos plānojam paplašināt. Ceturtā lieta ir recepšu digitalizācija.Mēs vēlētos, lai papīra recepšu īpatsvars ir pēc iespējas mazāks,” tā nākotnes ieceres aprakstīja S. Henkuzens.
Pēc konferences priekškara
Konferences vadītāja K. Jučkoviča pēc konferences noslēguma, jautāta par izmaiņām nozarē pēc reformas, pastāstīja, ka pašlaik izstrādē un apspriešanā ir noteikumi par
pakalpojumu klāsta paplašināšanu, tāpat Saeimas koalīcija nākusi klajā ar iniciatīvu, ka farmaceita maksu par līdz 10 eiro iedzīvotāju vietā samaksās valsts.“Šajā jautājumā esam pozitīvi piesardzīgi – lai gan iniciatīva konceptuāli ir atbalstāma, riski ir manāmi – tie ir politiski un sociālpolitiski. Saeimas vēlēšanu tuvums norāda, ka politiķi vēlas ātrus risinājumus problēmām, kas skar iedzīvotāju masas, nepārdomājot, kā šādus lēmumus izpildīt ilgtermiņā ierobežota budžeta apstākļos,” viņa uzsvēra.
Rezervju izveidē mērķtiecīgi būtu iesaistīt visus līmeņus, jo krīzes brīdī lauku
atrodas pārāk tālu no Rīgas noliktavām, lai justos droši, ka nonāks arī līdz viņiem, Līga Kozlovska, Latvijas Lauku ģimenes asociācijas vadītāja un Saeimas deputāte.Pacienti nedrīkst būt ziedojumu lūdzēju lomā, jo sevišķi tajās diagnožu grupās, kur runa ir par dzīvības glābšanu,
, AS valdes priekšsēdētājs.Domājot ilgtermiņā, mēs saredzam, ka ar atsevišķām
grupām var rasties problēmas, jo no 1. janvāra ieviestie nesedz recepšu apgādes izmaksas, , valdes loceklis.Tāds ir secinājums pēc Dienas Biznesa rīkotās konferences Veselības aprūpe budžeta krustcelēs diskusijas
pieejamība un apgāde Latvijā: no reformas uz ilgtermiņa pieejamību.Diskusijā piedalījās Veselības ministrijas valsts sekretāres vietnieks Svens Henkuzens, Latvijas Lauku ģimenes
asociācijas vadītāja un Saeimas deputāte Līga Kozlovska, AS valdes priekšsēdētājs , un valdes locekle , valdes loceklis .Diskusiju vadīja
izpilddirektore .