img

Cilvēki vienmēr nāks uz aptieku pēc padoma, atbalsta un arī mierinājuma

Avots: https://www.la.lv/cilveki-vienmer-naks-uz-aptieku-pec-padoma-atbalsta-un-ari-mierinajuma

Cilvēki vienmēr nāks uz aptieku pēc padoma, atbalsta un arī mierinājuma  12:02, 17. janvāris 2024 

Vizītkartē Irinai Korčaginai līdzās visaugstākajiem profesionālajiem standartiem un teicamai farmaceitiskajai aprūpei noteikti minams viņas pozitīvisms, spēja saliedēt kolektīvu un iedvesmot kolēģus izaugsmei. Farmācijā viņa ir jau divdesmit četrus gadus un pusi no šī laika – kā aptiekas vadītāja. Pašlaik viņa vada lielu, mūsdienīgu “Mēness aptieku” tirdzniecības centrā “Sāga”, Rīgā.

Neapšaubāmi, ka ikviens aptiekā veic savu darbu pēc labākās sirdsapziņas, tomēr pajautāšu: kādu, jūsuprāt, var saukt par labu un kādu par lielisku farmaceitu?

Labs farmaceits ir zinošs, iejūtīgs, strādīgs un atbildīgs. Lieliskam farmaceitam piemīt viss nupat minētais plus iniciatīva – viņš dara vairāk nekā no viņa sagaida, piemēram, sniedz arī nemedikamentozu konsultāciju, piedāvā līdzekli, kas var novērst izrakstīto zāļu blaknes, pasniedz glāzi ūdens, redzot, ka cilvēks turpat aptiekā vēlas iedzert zāles, piedāvā medikamentu piegādi uz mājām klientam, kurš nestaigā. Lielisks farmaceits ir arī lielisks kolēģis, uz kuru var paļauties, kurš vienmēr atbalsta un palīdz.

Jūsu vadītā aptieka ir viena no pirmajām un pašlaik lielākā “Mēness aptieka”, kurā realizēts jaunais aptiekas koncepts. Kādi ir tā ieguvumi?

Vispirms jāuzsver, ka šādā aptiekā ir nodrošināta labāka preču pieejamība, gan runājot par recepšu, gan par bezrecepšu medikamentiem, šeit ir daudz produktu, kas palīdz uzlabot veselību un pašsajūtu, un piedāvāts plašs kosmētisko līdzekļu klāsts – augstvērtīgi dermatoloģiski pārbaudīti un droši produkti ķermeņa, sejas kopšanai, skaistumkopšanai. Klientu zālē ir mūsdienīgs interjers, nodrošināta ergonomiska zona farmaceitiem, aptiekas darbiniekiem ir komfortabli, gan apkalpojot klientus, gan aptiekas palīgtelpās. Visur vide ir ērta un rūpīgi pārdomāta.

Klientu novērtēts jauninājums ir labi saprotamā navigācija, kas ļauj aptiekā ātri orientēties, lai atrastu nepieciešamo preci. Ir īpašs plauktu izvietojums pa produktu grupām, virs tiem atrodas viegli pamanāmas norādes, lai, jau ienākot aptiekā, varētu saprast, kurā virzienā doties.

Svarīgi, ka jaunais aptiekas koncepts ietver arī farmaceitiskās aprūpes kabinetu. Tajā var netraucēti veikt veselības mērījumus, piemēram, izmērīt asinsspiedienu un sniegt farmaceitisko konsultāciju, nodrošinot konfidencialitāti, jo ir jautājumi par veselību, ko klienti nav gatavi apspriest, atrodoties pie kases, kur aiz viņiem rindā ir arī citi cilvēki.

Ar ko atšķiras klienti, kuri ir atnākuši iepirkties uz tirdzniecības centru un iegriežas aptiekā, no tiem, kuri mērķtiecīgi dodas tieši uz aptieku jebkur citur pilsētā?

Aptiekā, kas atrodas šādā lielā tirdzniecības centrā, ir salīdzinoši mazāk klientu, kuri nāk iegādāties zāles pēc ārsta izrakstītām receptēm. Toties daudzi iegriežas aptiekā pēc profilakses līdzekļiem sev vai tuviniekiem, lai izvairītos no kādas slimības, atbalstītu imūnsistēmas darbu, iegādājas kvalitatīvu kosmētiku, veselībai noderīgas dāvanas. Tirdzniecības centra klientiem patīk preces izvēlēties pašiem – apskatīt, paturēt rokās, palasīt aprakstus. Aptiekas speciālisti, protams, vienmēr ir blakus un var sniegt izsmeļošu konsultāciju. Piemēram, dažkārt redzam, ka klients izvēlējies divus vienādus pēc sastāva, taču dažādu ražotāju un atšķirīgu nosaukumu produktus. Tad noteikti precizējam, vai tiešām tos abus plāno lietot viens cilvēks, paskaidrojam, ka tas nebūs pareizi, un iesakām piemērotāku risinājumu.

Nāk arī klienti ar akūtām problēmām, jo tepat blakus atrodas daudzdzīvokļu māju komplekss. Jau ir izveidojies pastāvīgo klientu loks, un ir patīkami, ka iedzīvotāji novērtē šo aptieku un mūsu darbu.

Strādājot šeit, speciālistiem ir teicami jāzina ne tikai farmakoloģija un medicīna, bet arī kosmetoloģija, un jābūt zināšanām par rehabilitācijas vajadzībām, jo te ir pieejamas arī šādas preces.

Cik liela nozīme ir klimatam aptiekas kolektīvā?

Milzīga! Kopumā esam vienpadsmit darbinieki – brīnišķīgs, draudzīgs, pozitīvs kolektīvs, kas strādā maiņās. Varu apgalvot, ka ikviens nāk uz darbu uz prieku. Darbinieki var koncentrēties uz saviem tiešajiem pienākumiem – ja nav iemeslu uztraukumam par iespējamam problēmām vai nesaskaņām, tad arī klienti ir labi aprūpēti.

Man patiešām ir veicies – esmu strādājusi vairākās aptiekās un vienmēr sastapusi brīnišķīgus kolēģus. Galvenais – pieņemt ikvienu tādu, kāds viņš ir.

Veiksmīga saskarsme aptiekā ir divpusējs process. Ko farmaceits sagaida no klienta, lai varētu viņam sniegt maksimāli kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi?

Ikvienā saskarsmē vispirms ir svarīga savstarpējā cieņa. Mēs sagaidām no klientiem sapratni, jo farmaceits ne vienmēr var momentā atrisināt problēmu, tas jādara kopā, pacietīgi, saglabājot mieru. Sagaidām, ka klienti ar sapratni uztvers farmaceita jautājumus un sniegs uz tiem atbildes, jo, ja nevaram noskaidrot svarīgas nianses par klienta vajadzību vai problēmu, nevarēsim piedāvāt labāko risinājumu, un palīdzība var nebūt tik efektīva. Farmaceits ir profesionālis, kurš savas kompetences ietvaros uzdod tikai tos jautājumus, kas ir palīdzoši klienta situācijas noskaidrošanai.

Vēl mēs sagaidām, ka klienti spēs izprast situāciju, ko nevaram ietekmēt, piemēram, kādu zāļu tūlītēju nepieejamību (ko arī vienmēr cenšamies risināt) vai īslaicīgu tehnisku sarežģījumu e-recepšu sistēmā.

Kā ar klientu līdzestību zāļu lietošanā – vai bieži novērojat, ka tā klibo?

Gadās. Tad farmaceitam ir jābūt stingram, skaidrojot, kāpēc lietot medikamentus ir tik svarīgi. Cilvēki, protams, pamazām kļūst aizvien izglītotāki. Tiesa, nereti informācijas iegūšana internetā par labu nenāk – tās ir daudz, taču bieži vien trūkst kritiskās domāšanas un zināšanu, lai to izvērtētu. Mans ieteikums: ar informāciju par zālēm vai uztura bagātinātājiem, kas sameklēta internetā, lūdzu, ienāciet aptiekā un konsultējaties ar farmaceitu, cik tā ir korekta un vai patiešām ir jums piemērojama.

Dažreiz klients ir izlasījis iespējamo blakusparādību uzskaitījumu zāļu instrukcijā un izlemj, ka tās nelietos. Ir arī gadījumi, kad mums nākas īpaši uzsvērt, lai noteikti lieto zāles tieši tā, kā izrakstījis ārsts, nevis atbilstoši zāļu instrukcijai, jo ārsts zina, pēc kādas shēmas un kādās devās zāles ir nepieciešamas, lai konkrētā gadījumā sasniegtu terapeitisko efektu.

Farmaceitiem ir nemitīgi jāmācās, jāapgūst jaunākā zinātniskā informācija, lai mums būtu datos balstīti argumenti un pārliecība par saviem vārdiem. Mūsu uzdevums ir aptiekas klientus informēt un izglītot, taču, to pieņemt vai nē, ir katra paša lēmums.

Irina, kāpēc savulaik izvēlējāties tieši farmaceita profesiju?

Skolā man padevās viss un interešu bija daudz, tāpēc, absolvējot vidusskolu, nopirku izglītības iestāžu katalogu un izpētīju, ko studēt. Lēmums iestāties Rīgas 1. medicīnas skolā bija izsvērts un pārdomāts. Bija deviņdesmitie gadi – sarežģīts, nestabils laiks, daudzi, tostarp, mani vecāki, zaudēja darbu. To visu ņēmu vērā un sapratu, ka svarīgi iegūt profesiju, kas man ir interesanta un vienmēr būs pieprasīta, tādēļ izvēlējos farmāciju.

Studijas bija aizraujošas, pasniedzēji – brīnišķīgi, ik dienu uzzināju daudz jauna. Ar siltām emocijām atceros, piemēram, zāļu tehnoloģijas pasniedzēju Ligitu Kalniņu, kura daudziem studentiem šķita pārāk stingra un prasīga, taču ne man, jo man ļoti patika mācīties. Nekad neesmu strādājusi aptiekā, kurā uz vietas gatavo zāles, tomēr to, ko iemācījos viņas lekcijās, atceros joprojām. Pasniedzēja toreiz teica, ka farmācija ir māksla. Tā tas ir – farmaceits var izveidot jaunas zāles, kā mākslinieks gleznu, un mēs – farmaceiti – esam arī mazliet aktieri, kuri ik dienu stājas savas publikas priekšā. Turklāt, par labu “uzstāšanos” dažreiz saņemam kaut ko patīkamu un skaistu – pateicīgie klienti mēdz atnest gan ziedus, gan ābolus no pašu dārza.

Kā vērtējat savu profesionālās izaugsmes ceļu – cik tas ir veiksmīgs?  

Pabeidzot skolu un nostrādājot aptiekā divus gadus, kļuvu par vadītājas vietnieci. Aptiekā mani viss aizrāva! Uzmanīgi vērojot vadītājas darbu, sapratu, ka vēlos vairāk – turpināt studijas, un iestājos Latvijas Universitātes Medicīnas fakultātē. Pirms tam gan vasaru pavadīju pludmalē ar ķīmijas grāmatu, atsvaidzinot zināšanas, jo bija obligāti jānokārto iestājeksāmens ķīmijā. Līdztekus mācībām strādāju – no rīta devos uz aptieku, tad – uz universitāti, vakarā – atkal uz aptieku. Studijas dienas nodaļā apvienot ar darbu nebija viegli, taču augstskolu veiksmīgi absolvēju.

Lai paaugstinātu zināšanu līmeni, ieguvu arī maģistra grādu, kļuvu par sertificētu farmaceiti un drīz vien saņēmu vadītājas darba piedāvājumu nelielā aptiekā. Nostrādājot tur gadu, piedāvāja vadīt jau lielāku aptieku, pēc kāda laika – vēl lielāku. Divpadsmit gadus – pusi no sava divdesmit četru gadu darba – vadu aptiekas.

Man ir veicies gan ar pirmo prakses vadītāju, gan ar aptiekas, kurā uzsāku darba gaitas, vadītāju, gan pieredzējušiem kolēģiem, kuri labprāt dalījās ar visiem farmaceita darba “knifiņiem”. Šai pieredzei ir milzīga nozīme – tā veidoja mani kā personību, manu attieksmi pret darbu un noteikti ietekmēja to, kā turpmāk es veidoju attiecības ar kolēģiem, kāda esmu kā vadītāja.

Kā šo gadu laikā ir mainījies aptiekas vadītājas darbs?

Kādreiz vajadzēja vairāk nodarboties ar administratīvām lietām, bet tagad to paveic dators, varu vairāk laika veltīt aptiekas klientiem.

Pašlaik viss mainās tik strauji – aptiekas ikdienā ienāk informācijas tehnoloģijas, izmaiņas normatīvajos aktos, kas mums ir jāievēro. Vadītājas uzdevums ir to visu paskaidrot kolektīvam, lai darbs ritētu raiti.

Vai darbam lielā aptiekā un lielā aptieku uzņēmumā ir kādas priekšrocības?

Jā, mani iepriecina apziņa, ka strādāju lielā aptieku saimē, ka mūsu aptiekas ir visā Latvijā! Arī vadīt lielu aptieku ir aizraujoši – te nav rutīnas, katra diena ir citāda.

Šķiet, daudzviet pasaulē tiek ieviesti ne tikai uztura bagātinātāju stendi lielveikalos, bet arī zāļu izsniegšanas automāti. Kādu tehnoloģiju laikmetā redzat farmaceita profesijas nākotni?

Domāju, ka tehnoloģijas turpinās attīstīties un varbūt kādudien arī pie mums būs roboti, kas izsniegs zāles. Noteikti attīstīsies attālināto farmaceitisko konsultāciju iespējas, visticamāk, interneta aptiekās ar laiku varēs iegādāties arī recepšu medikamentus. Tomēr dzīvu kontaktu nevar aizvietot nekas. Cilvēki vienmēr nāks uz aptieku pēc padoma, atbalsta, mierinājuma. Cilvēkam nevajag vienīgi pareizās atbildes, ko var sniegt mākslīgais intelekts, vajag arī dzīvas emocijas – lai farmaceits uzklausa, aprunājas un jūt līdzi.

Kā farmaceitam neatpalikt no šī strauji mainīgā, informācijas iespēju pārbagātā laika?

Pašam vajag būt aktīvam, meklēt informāciju, kas var noderēt ikdienas darbā, lasīt profesionālo literatūru, apmeklēt izglītojošos seminārus, kas ir plašā piedāvājumā gan no mūsu uzņēmuma, gan Latvijas Farmaceitu biedrības, gan Medikamentu informācijas centra. Iespēju netrūkst, vajag tikai vēlmi, motivāciju un laiku. Visbeidzot, ja kaut kas no kādreiz apgūtā ir aizmirsies, pa laikam vajag pāršķirt mācību literatūru. Vienmēr var pakonsultēties ar kolēģiem – viņi ir lielisks resurss, turklāt, ne tikai pieredzējušie, bet arī jaunie, kuri nupat pabeiguši augstskolu un ienākuši aptiekas kolektīvā ar svaigām zināšanām.

Irina, kāda ir jūsu veselības recepte, ko droši “izrakstītu” arī saviem aptiekas klientiem?

Pavisam vienkārša: labi izgulēties, pietiekamā daudzumā dzert ūdeni, ēst ar mēru un daudz kustēties.