img

Lai arī rīt aptiekas būtu atvērtas

Avots: https://www.la.lv/lai-ari-rit-aptiekas-butu-atvertas

Arvien biežāk dzirdam par darbinieku trūkumu dažādās nozarēs, un tas uzņēmumu vadītājiem liek rast jaunus veidus, kā noturīgi saglabāt stabilu ražošanu vai nevainojamu pakalpojumu kvalitāti.  Farmaceitiskā aprūpe ir valstī nozīmīga funkcija iedzīvotāju drošībai veselības jautājumos jo zāles ir nepieciešamas gan labos, gan ne tik labos laikos. Nodrošināt kvalitatīvu zāļu apgādi un farmaceitisko aprūpi visā valstī nav viegls uzdevums, tieši otrādi  – tas kļūst sarežģītāks.

Farmaceitiskās konsultācijas iedzīvotājiem ir ļoti nozīmīgas un tādas tās būs arī nākotnē. Ja darbinieku vecums uzņēmumā ir dažāds, personāla vadībā izmantojamas atšķirīgas pieejas, lai darbiniekus iesaistītu un motivētu. Kas aktuāli jaunajiem, var nebūt saistoši senioriem. Daudzi cilvēki pensijas gados vēl jūtas spēcīgi, vēlas turpināt strādāt. Viņus labprāt nodarbinām, jo šo farmaceitu pieredze ir neatsverama. Arī studentiem praktikantiem un jaunajiem farmaceitiem darba uzsākšana plecu pie pleca ar pieredzējušiem kolēģiem ir vērtīga un vairo izpratni par teorijas pielietošanu ikdienas praksē. Jaunie speciālisti nāk ar tikko gūtajām zināšanām, savukārt seniori dalās ar profesionālās dzīves gudrībām, daudzos darba gados uzkrātām zināšanām. Viņu ieguvums – līdzās ir enerģiski jaunās paaudzes kolēģi, kuri aptiekā ienes jaunas vēsmas, var atbalstīt moderno tehnoloģiju jomā, bez kā mūsdienu aptieka vairs nav iedomājama.

Mentoru un prakšu vadītāju mācību programmas ietvaros palīdzam izprast, kā skaidrot aptiekas darba procesus un sniegt kvalitatīvu atbalstu studiju prakses vai pastāvīgās karjeras sākumā. Mentora lomu visbiežāk uzņemas mūsu pieredzējušie kolēģi. Uzņēmumā darbinieku vidējais vecums ir 47 gadi, 12% darbinieku ir vecumā līdz 30 gadiem, 31-50 gadu ir 37% darbinieku, virs 50 gadiem nodarbinām 51% no “Mēness aptiekas” kolektīva. Pensijas vecumā ir 10% darbinieku. Vajadzības gadījumā, ja vien iespējams, viņiem rodam risinājumu strādāt mierīgākas plūsmas aptiekās, kur darbs ar klientiem nav tik intensīvs.

Vienlaikus farmaceitus mudinām veidot ciešas attiecības ar tuvumā strādājošiem ārstiem, kuru pacienti biežāk apmeklē konkrēto aptieku. Ir svarīgi, lai ārsta izrakstītās zāles vietējā aptiekā būtu pieejamas un pacients medikamentus varētu saņemt uzreiz. Farmaceitiem un ārstiem cieši sadarbojoties, ir iespējams izvairīties no situācijām, kad receptē izrakstītās zāles nav pieejamas un pacientam atkārtoti jādodas pie ārsta, lai mainītu terapiju.

Sadarbību veicinām arī, farmaceitu tālākizglītības mācībās pieaicinot ārstus, kuri konkrētas aktuālas tēmas padziļināti izklāsta no sava profesionālā skatupunkta, lai farmaceiti labāk izprastu, ko no farmaceitiskās aprūpes sagaida ārsti.

Katrs paldies farmaceitu spēcina

Jāatzīst, ka katra darba diena farmaceitam ir emocionāli piepildīta, un bieži vien nav viegli būt intensīvā saskarsmē ar klientiem. Reizēm cilvēki nāk uz aptieku ne tikai pēc profesionāla, bet arī emocionāla atbalsta. Nereti farmaceiti sniedz vairāk nekā tikai to, ko paredz amata pienākumi. Darbs aptiekā ir ārkārtīgi atbildīgs un nozīmīgs, jo klientam sniegtā farmaceitiskā konsultācija skar vissvarīgāko gan viņam, gan tuviniekiem – veselību.

Uzņēmumā veidotajā rokasgrāmatā “Klientu apkalpošanas standarts” ir skaidri formulēts un aprakstīts aptiekas darba pamats. Tajā iekļautas gan tipiskākās situācijas aptiekā, gan to risinājumi. Ikdienas darbā farmaceitam papildus slodzi rada no viņa profesionalitātes neatkarīgas, negaidītas situācijas, piemēram, ja kāds medikaments konkrētajā brīdī nav pieejamas vai ja farmaceits uzreiz nevar piekļūt E-veselības datiem. Speciālās mācībās izrunājam, kā klientam sniegt papildu pievienoto vērtību, kā sniegt farmaceitisko konsultāciju, lai klienti vienmēr vēlētos šajā aptiekā atgriezties. Cienot katra aptiekas klienta veselības vajadzības un emocionālo stāvokli, aicinu aptiekā būt saprotošiem, jo farmaceits dara labāko, ko var konkrētajā gadījumā. No abpusējas spējas saglabāt mieru  ieguvēji ir visi, jo īpaši, klienti, saņemot pilnvērtīgu, kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi. Katrs paldies pēc saņemtās konsultācijas farmaceitu spēcina.

Labi, ja par zāļu pareizu lietošanu atceramies no ārsta teiktā, taču aptiekā vienmēr farmaceits to var atgādināt, turklāt, vajadzības gadījumā, ir iespējams saņemt farmaceitisko konsultāciju par zāļu lietošanu, blakusparādībām un mijiedarbībām arī, sazvanot tiešsaistes farmaceitu. Farmaceitiskās aprūpes konsultācija ir ārkārtīgi nozīmīga un tāda arī noteikti būs nākotnē.

Darbinieki augstu novērtē iespēju iesaistīties uzņēmuma sociālās atbildības jomās gan ar profesionālo, gan emocionālo atbalstu esot klāt pasākumos, atbalstot paralimpiešus, seniorus, citas sabiedrības grupas. Arī paši aktīvi iesaistāmies veselības stiprināšanas aktivitātes – “Mēness aptiekas” komanda ir kupli pārstāvēta gan taku skrējienā “Stirnu buks”,  gan Rimi Rīgas maratonā.

Uzņēmumam svarīgi būt labākajai darbavietai – par darbiniekiem rūpējamies un  augstu vērtējam, savukārt darbinieki mīl savu arodu un veic to ar misijas apziņu. Trešo reizi saņemot starptautiskās programmas Best Places To Work sertifikātu, varam izvērtēt jau trīs gadu rādītājus, un tie liecina par noturīgu darbinieku iesaisti, kā arī stabiliem rādītājiem astoņos starptautiskā pētījuma norādītajos virzienos. Uzņēmumam kopumā un personāla nodaļai tas ir apliecinājums, ka izvēlamies un realizējam procesus, kas ļauj mūsu darbiniekiem justies labi, vienlaikus rūpējoties par aptiekas pakalpojumu pieejamību visā Latvijā.

Regulāri atvērtas aptuveni 4% vakances

“Mēness aptiekās” pakāpeniski pieaug darbavietu skaits un līdz ar to arī vakanču skaits. Uzņēmumā ir 1200 darbinieku,  dažādiem – galvenokārt farmaceitu – amatiem regulāri ir atvērti aptuveni 4% vakanču. Klienti gan parasti neizjūt, ka kādā brīdī aptiekai ir vajadzīgs vēl kāds darbinieks. Grūtāk ir nodrošināt darba nepārtrauktību mazās aptiekās ārpus Rīgas, tomēr meklējam aizvietošanas iespējas arī šādos gadījumos. Taču mums ir būtiska priekšrocība – “Mēness aptiekas” uzņēmums ir liels, tādēļ aptieku darbiniekiem ir arī labas iespējas atrast darbu tuvu mājām.

Jau astoņus gadus investējam Farmaceita asistentu studiju programmā, un šādi iegūti jaunie speciālisti ir svarīgs atbalsts aptieku ikdienas darbā. Pieredze liecina – lai arī par studijām topošajiem farmaceitu asistentiem nav jāmaksā, šādi piesaistīti jaunie kolēģi uzņēmumam ir lojāli un paliek ar mums arī pēc sākotnēji noteiktā obligāti uzņēmumā nostrādājamā  laika.

Karjeras izaugsme un nepārtraukta tālākizglītība ir nozīmīgi aspekti ne tikai katram darbiniekam, bet arī  uzņēmuma attīstībai. “Mēness aptiekā” ir vērojama daudzu darbinieku karjeras izaugsme – farmaceiti kļūst par aptieku vadītājiem, tad – par reģiona vadītājiem, citi sāk strādāt birojā. Pieredzējušo kolēģu viedoklī vienmēr ieklausāmies, kopā spējam radīt nozīmīgus, ikdienas procesos līdz šim neizmantotus uzlabojumus. Attīstās un aptieku darbā aizvien straujāk ienāk arī tehnoloģijas un nav tālu laiks, kad cenu zīmes aptiekā būs digitālas, tās tiks mainītas centralizēti, nevis aptieku darbinieku rokām. Mākslīgā intelekta rīku ienākšana zāļu anotāciju apstrādē un būtiskākā izcelšanā, digitālu padomu apkopošanā, iekšējās informācijas meklēšanā un vēl dažādos veidos ir tikai laika jautājums – drīz vien tā būs ikdiena.

Zināšanas eksaktajos priekšmetos noderēs

Aptiekas vēl ir ceļā uz to, lai tām būtu tāds prestižs, ka tieši aptieka kļūtu par farmācijas studiju programmas absolventa darbavietas pirmo un iekārojamāko izvēli. Farmaceitu zināšanas ir plašas un tādas ir arī potenciālā darba iespējas. Aicinu jauniešus nopietni apsvērt karjeras iespējas aptiekā, jo gandarījums par jēgpilnu darbu un praktisku iespēju palīdzēt cilvēkiem izveseļoties un uzturēt veselību, sniedz neizsakāmu profesionālo piepildījumu.

Ikvienu jauno cilvēku gribētos mudināt īpaši apgūt eksaktos priekšmetus, jo, ja vēlāk būs vēlme studēt farmāciju, nākotnē iegūstot stabilu, aizraujošu darbu, labs zināšanu pamats noteikti būs nenovērtējams. Pandēmijas laiks parādīja, cik sabiedrībai svarīga ir farmaceita kā pieejamākā veselības aprūpes speciālista  profesija, cik tā ir neaizstājama – ja citu profesiju pārstāvji varēja strādāt attālināti vai, sliktākajā gadījumā,  pat zaudēja darbu, tad farmaceiti turpināja būt aptiekā, savā vietā, lai palīdzētu cilvēkiem rūpēties par veselību pat tik sarežģītā laikā.